انواع زیتون

انواع گونه های زیتون🫒؛ خواص و خواستگاه آن در کل جهان

انواع گونه های زیتون، خوردنی آشنای سفره، مجالس و میهمانی هر ایرانی است. کمتر کسی می توان پیدا کرد که زیتون را دوست نداشته باشد. درخت زیتون یکی از قدیمی ترین درخت‌های روی زمین بوده. که برگ، میوه و روغن آن نیز از گذشته های دور برای خوردن و خواص درمانی استفاده می‌شده است. انواع گونه های زیتون به دو دسته سبز و سیاه تقسیم می‌شوند. که هر کدام از این ها نیز دارای نوع های مختلفی می باشند.

خواستگاه انواع گونه های زیتون

بر اساس تاریخ استفاده از زیتون و پرورش آن در جزیره ی کریت در سال 3500 سال قبل از میلاد آغاز شده است. یونانیان از زیتون برای خوردن و استفاده از روغن آن در موارد مختلف همچنین آرایش بهره می بردند. عده ای عقیده دارند که منشاء اصلی درخت زیتون از یونان باستان است. افسانه ای مشهور در این باب وجود دارد که الهه آتنا یک درخت زیتون به آتنیان بخشید. تا پوزیدون را برنده شوند و او را محافظ شهر ساخت؛ در نتیجه، آن مشهور به آتن شد. بدین ترتیب از طریق این امپراطوری عظیم. زیتون به مناطق دیگر و کشورهای مدیترانه‌ای منتقل شده و در مدت کمی در سراسر اروپا و دنیا گسترش یافت.

انواع گونه های زیتون (Types of olives) در ایران و سایر نقاط جهان با رنگ‌های سبز، قرمز، زرد، بنفش، و سیاه وجود دارد که کاشته شده و برداشت می شود. رنگ‌های متنوع همه میوه‌ ها و سبزیجات به علت رنگدانه‌ ها و فلاونوئیدهایی است که درون خود دارند. زیتون هم از این قائده مستثنی نیست و دارای رنگ های مختلفی است.

زیتون پرورده رستورانی شاهد

گونه های مختلف درخت زیتون
درخت زیتون و گونه های مختلف آن در دنیا

خواص مفید زیتون

درخت زیتون برگ های همیشه سبزی دارد. جوشانده برگ آن که دارای خواص دارویی است که در جهت درمان استفاده می‌شود. یکی از مهم ترین عصاره زیتون روغن آن است. این روغن علاوه بر تاثیر مثبت زیاد بر روی پوست و مو، برای ماساژ و روغن درمانی همچنین ماسک مو نیز به کار می‌رود.

خواندن
آبگوشت سنتی ایرانی و دستور پخت آن | طرز تهیه دیزی سنتی

زیتون دارای املاح و ویتامین‌هایی است که به جرات می‌توان گفت. در میوه‌های دیگری همه آن‌ها را نمی‌توان به صورت یک جا دید. اما زیتون به طرز عجیب و باور نکردنی دارای مهم‌ترین و با ارزش ترین ترکیبات آلی است. انواع گونه های زیتون به طور مشترک ویتامین‌ های: اسیدهای چرب امگا 3، آهن، فیبر. پروتئین، کالری، مس، سدیم. ویتامین A,B,E,K، اسید‌اولئیک و فنولیک، آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، کلسیم. چربی‌های مفید اشباع‌نشده و انواع املاح معدنی و ترکیبات آلی را دارند.

زیتون به دو گونه سبز و سیاه تقسیم می‌شوند که تفاوت این دو در میزان رسیده شدن آن است. به علت تلخ بودن هنگام برداشت، آن را با آب. نمک، روغن یا آب قلیا پرورده می کنند تا قابل خوردن شود. همچنین به عنوان دارو آن را خشک می کنند. تا طعم و بافت منحصر به فردی گرفته و مدت زیادی قابل نگه داری و انبار باشد و خراب نشود.

زیتون پرورده ویژه شاهد

انواع گونه های زیتون را بشناسیم

همانطور که پیش تر گفتیم زیتون انواع مختلفی دارد که به صورت کامل آن ها را شرح خواهیم داد.

زیتون سبز

زیتون سبز که در جهان شناخته شده و معروف ترین نوع زیتون به شمار می رود. باعث کاهش فشارخون و کلسترول خون است. زیتون سبز دردهای روماتیسمی، آرتوروز. سیاتیک و دردمفاصل را کاهش می دهد. همچنین از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

زیتون دارای خواص دیگری همچون صفرا بر بودن، تب بر، ادرار آور. ضد انعقاد خون، ضد دیابت و ضد بیماری‌های قلبی‌عروقی است. از طرفی جالب است بدانید که رفع قولنج، دل‌پیچه، یبوست. از بین‌بردن کرم معده و سنگ مثانه از خواص بی‌نظیر زیتون و روغن آن است.

انواع گونه های زیتون سبز
زیتون سبز و انواع آن

انواع زیتون سبز 

زیتون سبز نیز دارای نوع های مختلفی است که بررسی هر یک می پردازیم.

  • زیتون ماری: این زیتون در استان های شمالی ایران یافت می شود که به علت کبود بذر، در بازار به راحتی نمی توان آن را یافت. این زیتون لاغر، قدکشیده و غنی از چربی است. و در نوع خود یکی از خوشمزه ترین گونه های زیتون به شمار می رود.
  • زیتون هالکیدیکی: این زیتون با ظاهری تخم مرغی، گوشتی و آبدار است. که طعم تند و کمی فلفلی دارد. زیتون هالکیدیکی را با آب شور درست می کنند. همچنین جزو زیتون های سنتی یونان است که در هنگام تازه و جوان بودن میوه از درخت برداشت می‌شود.
  • زیتون مانزانیلا: از دیگر انواع گونه های زیتون مانزانیلا می باشد که در اسپانیا رشد می کند. این زیتون دارای طعم تند و شور است. کسانی که دوست دار این طعم هستند بهتر است آن را امتحان کنند.
  • زیتون سیسیلی: مزه شور و جذاب این زیتون باعث معروفیت آن در ایتالیا شده است. داشتن کالری کم باعث شده تا بسیاری از افراد برای استفاده از این زیتون بومی ایتالیایی جذب شوند. این زیتون به صورت پرورده نیز وجود دارد که با آب نمک و اسید لاکتیک درست می شود.
  • زیتون پیچولین: زیتون پیچولین برای کشور فرانسه است. این زیتون طعم میوه‌ های شیرین دارد و معمولا برای درست کردن کوکتل استفاده می شود. همچنین به آن زیتون کوکتل نیز می گویند.

زیتون ویژه شاهد

انواع زیتون سیاه

زیتون سیاه نیز مانند زیتون سبز دارای نوع های مختلف حتی بیشتر از سبز است.

خواندن
قیمه سیب زمینی مجلسی را چگونه تهیه کرده و طبخ کنیم؟
زیتون سیاه و انواع آن
زیتون سیاه و گونه های مختلف آن
  • زیتون میسیون: این زیتون سایز کوچکی دارد و نسبت هسته‌ ی آن به گوشت‌ هایش خیلی اندک است. بیشتر مردم در برنامه غذایی روزانه خود از آن بهره می گیرند که این نشان دهنده جایگاه ویژه آن است. زیتون میسیون بومی کشور کالیفرنیا است و حتی در کاتالوگ زیتون‌های بین المللی ثبت شده است.
  • زیتون کالاماتا: نام این زیتون گوشتی برای یکی از شهرهای یونان است که از زیتون های سنتی آنجا به شما می رود. علت نام گذاری آن به علت رشدش روی درخت کالامون است. رنگش بنفش تیره بوده و طعم چربی دارد.
  • زیتون پوننتین: این زیتون نیز از خانواده‌ی زیتون‌ های ایتالیایی و کوچک است. دارای طعم ترش و ترد آجیلی بوده که بیشتر برای کنسرو کردن کشت می شود.به علت داشتن گوشتی سفت، در انواع سالاد ها استفاده می شود.
  • زیتون نیکوئز یا سایلیتیر: یک زیتون محبوب فرانسوی است که با طعمی چرب و گوشتی سفت. برای تهیه روغن زیتون به کار می رود. علاوه بر آن طرفداران زیادی داشته و به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • زیتون گائتا: زیتون گائتا، نرم، آبدار و ترد بوده است. زیتونی محبوب برای ایتالیایی‌ها به شمار رفته و به شدت اشتها آور می‌ باشد. معمولا اندازه‌ ی کوچک و رنگ بنفش تیره‌ای دارد. کو برای ساخت پروردهی آن، از روغن و نمک خشک استفاده می‌ کنند.
  • زیتون ترکی جملیک: از انواع گونه های زیتون، ترکی جملیک است. که با اندازه ی متوسط و دارای روغن زیاد از معروف ترین و محبوب ترین زیتون های سیاه است.
  • زیتون لوگانو: زیتونی پر طرفدار در میان ایتالیایی ها است. اما اصالت آن به سوئیس بر می‌گردد. دارای مزه شوری بوده و با اندازه های متوسط و قهوه ای رنگ وجود دارد.
  • زیتون آلفونسوس: و اما آخرین نوع زیتون که در لیست وجود دارد زیتون آلفونسوس است. این زیتون محبوب شیلی بوده و دارای طعمی میوه‌ای، بسیار گوشتی است. که با رنگ‌های قرمز تا خاکستری و یا حتی بنفش وجود دارد.

زیتون رستورانی شاهد

زیتون های موجود در شاهد فود

زیتون های بهداشتی
زیتون های بسته بندی و بهداشتی شاهد فود

گروه غذایی شاهد فود با بسته بندی تمام اتوماتیک و بهداشتی به روز دنیا مفتخر است تا بهترین زیتون های موجود را به شما عرضه کند. انواع گونه های زیتون مختلفی مانند: زیتون پرورده رستورانی، زیتون ویژه، زیتون پرورده ویژه و … که بر روی سایت قرار دارند. با قیمت پایین تری نسبت به بازار و با کیفیت بسیار بالا تولید می شوند.

خواندن
زرشک پلو با مرغ خوشمزه را چگونه می توان تهیه کرد؟

 

سوالات متداول

انواع گونه های زیتون: زیتون انواع مختلفی دارد که شامل زیتون سبز و زیتون سیاه است.

انواع گونه های زیتون سبز: زیتون سبز نیز دارای نوع های مختلفی است که شامل زیتون ماری، زیتون هالکیدیکی، زیتون مانزانیلا، زیتون سیسیلی و زیتون پیچولین می شود.

انواع گونه های زیتون سیاه: زیتون سیاه نیز مانند زیتون سبز دارای نوع های مختلف که شامل زیتون میسیون، زیتون کالاماتا، زیتون پوننتین، زیتون نیکوئز یا سایلیتیر، زیتون گائتا، زیتون ترکی جملیک، زیتون لوگانو و زیتون آلفونسوس می شود.

 

گلخانه های شاهد
مزرعه ای به مسافت ۱۰ هکتار آماده کاشت محصول اورگانیک